12.10.09

PMR 2008

Salam everybody..

*WARNING : It's a long post, siapa malas, tak yah baca. =)

I didn't go to school just now. For some reasons, don't ask. =)
So tadi masa kemas-kemas meja, saya ternampak file PMR saya yang last year. Everything ada dalam tu, from PMR slip to each and every subjects' question papers. So saya tengok-tengok la file tu and then I remembered how I felt during those days. Perasaan bercampur aduk. Meh kita recall hari demi hari =)

Malam sebelum exam

Tension gila! Entah kenapa la kan, maybe sebab baru nak start. Segala benda terpikir. Benda yang ngarut ngarut, "aku ni kalau blank esok cane? habis la aku", "ish kalau esok tersalah buat ke, terpesong ke, habis la tak dapat a dah", "kalau paper esok tak dapat A, habis la 9A" and macam macam lagi. haha. Ramai orang wish malam tu, tapi message2 tu semua jadi macam tak ada nilai dah. Resah sangat hati. hehe. Tapi ada satu message, kawan baik saya hantar. Message tu sangat sangat bermakna walaupun message tu pendek and ringkas je. =D

Hari Pertama PMR

Bangun je pagi, hati dah mula tak tenteram. Bedebar tak yah cakap la. Sampai je kat skolah, jumpa kawan-kawan. Tengok ada yang slambe badak je, saya lagi la tak keruan rasa. haha, lawak tol. Then ada perhimpunan untuk budak2 form 3, cikgu cakap cakap, then doa untuk exam. Masa doa ni rasa macam sebak gile! haha. Dalam doa tu cikgu cikgu macam hoping sangat sangat kitaorang berjaya. pastu tepikir lah pulak, "macam mana kalau saya hampakan cikgu cikgu? ibu ayah? ah, tidak tidak!"
Then lepas dah habis semua semua, salam semua cikgu, peluk peluk. Masa ni pun sedih jugak! haha. Then kitaorang pun masuk la dewan. Saya kelas to be specific. Duduk belakaang sekali, sebelah Aisyah.

So paper hari ni:

Bahasa Melayu Kertas 1
Bahasa Melayu Kertas 2
Pendidikan Islam (petang)

Overall paper, no comment. Ok la, Alhamdulillah.

Hari Kedua PMR

Pagi tu sama macam semalam. Cuma perasaan sebak dengan sedih tu tahan la jugak. Tak sesedih semalam. haha. Hari paper ok la (prediction awal). Hari ni:

English Paper 1
English Paper 2
Science Paper 1
Science Paper 2

3 kertas yang kat atas tu ok, Alhamdulillah. Masa science paper 2, memang dasyat! Saya rasa macam susah gila, tengok plak keliling, orang lain cam relax je jawab. Lagi tension! Sampai towards nak habis dah masa tu, banyak lagi tempat kosong and saya dah tak tau nak tulis apa, panic gila! Allah je lah yang tau. hehe. Then masa pengawas announce nak habis sangat masa tu, redha je lah. jawab jugak apa apa pun, tak nak tinggal tempat kosong. Memang tawakkal gila la jawab. haha. Then masa habis exam, jeritan pertama yang saya dengar, hyel jerit. haha, ingat lagi. Dia jerit sebab tension gila jawab, pastu kena marah ngan pengawas. haha. Pas habis exam, baru saya tau rupanya orang lain pun sama, susah jugak. Masa tu lega sikit rasa. Banyak kot. =)


Hari ketiga PMR

Pagi tu rutin macam biasa jugak. Then naik kelas (dewan exam). Pagi ni tak dek la resah sangat, tapi phobia jawab science paper 2 smalam terasa lagi. hehe. Paper2 hari ni :

Mathematics Paper 1
Mathematics Paper 2
Sejarah (petang)

Overall paper hari ni, Alhamdulillah. Lega gila rasa peristiwa semalam tak berulang. haha


Hari Keempat PMR

Hari yang sangat mendebarkan, sebab ada arab. hehe. Pagi tu ok, KH. Petang tu arab. Sebelum masuk dewan tu, jumpa ustazah. Berdebar tahap cipan. Tapi ustazah macam biasa, dengan senyuman manisnya, bagi kata-kata semangat. haha. Masa ni pun macam-macam tepikir, kalau terlupa pekataan la, graf tinggi sangat la, pemeriksa strict sangat la, macam-macam. Pastu masa untuk masuk dewan. Tup tap tup tap, habis masa arab. Argh! dah lepas paper pun, bedebar jugak. Soalan boleh tahan la susah, pastu takut graf tinggi la, sebab ustazah cakap tahun lepas tu punya graf 87 baru a. tapi tak tau la betul ke tak kan. Tapi lepas habis paper Arab, rasa macam dah habis PMR, sebab esok geografi je.


Hari Kelima

Malam semalam tak study langsung, tak sabar gila nak habis PMR. Lagipun geog was my favourite subject, so cam malas la nak study. hehe. Habis paper dalam kul 9 lebih. Awal gila! Habis je paper, waaaargh! Kenikmatan tidak terhingga! haha =) Alhamdulillah, paper boleh kata senang la =) Tapi seriously, nikmat lepas habis paper ni memang dasyat punya best! =D


So, tu lah sedikit sebanyak cerita tentang saya, PMR tahun lepas. Memang perasaan bercampur aduk, dahsyat punya sedih, dahsyat punya gembira pun ada. haha. So hari ni saya tulis, teringat kat bdk2 form 3 yang tengah PMR sekarang, sabar, sabar, esok habis dah. Kenikmatannya rasa lah esok walaupun result tak dapat lagi. Tapi still, happy hingga menjilat jari. =) Rasa macam dah terangkat segala tension tension di atas bahu. =)

Ok la, dah panjang sangat rasanya post ni.

Debaran seterusnya : Final exam!
Doakan saya yeh =D

Love,
Asifa

No comments: